
CHEYENNE HERALD -- JANUARY 31, 2005 - PAGE 7OPINION - COMMENTARY

Generally first.  Always right.
They got the staff.  We got the stories.

by Dave FeatherlyDave FeatherlyDave FeatherlyDave FeatherlyDave Featherly

I’d tell you how many people it takes to
put out the Cheyenne Herald, but that
would take all the fun out of it.

The daily paper does tell you how many
people it takes to put out their publication.

With that staff, in a little market like this,
they ought to be producing Newsday.
Both exaggerate their circulation but
Newsday is a solid publication.

In spite of all of the WT-E employees,
management is still not aggressive
enough - or professional enough - to get
to the stories first or with any depth.

A couple of issues ago, I started to review
just a few of the stories we covered that I
thought were of consequence.

We don’t do anything as predictable as
have readers choose what stories are
important like the other guys do.  Oh, wait,
they stopped that.  Not liking to be up-
staged by the paying public, the WT-E
ownership decided only THEY were ca-
pable of determining what stories are im-
portant.

Channel 5 (your  station) here in town did
much the same thing.  But, one thing
you’ve got to say for the dwindling news-
paper at 702 W. Lincolnway, they were a
helluva lot closer to getting it right than
the TV station with the vertical blurry lines
through the picture.

Channel 5’s Top 20 included:

  1.  I-80 Accident
  2.  Tort reform
  3.  Downtown Fire
  4.  Record High Gas Prices
  5.  Wyoming Loses Brucellosis-Free Status
  8.  Wolf Lawsuit
  9.  Governor Gets a Match in the Mail
12.  Laramie Smoking Ban
15.  Meenan Sentenced
16.  Elk Die From Lichen
19.  McCormick Sex Assaults

Wyoming Tribune-Eagle’s Top 10 stories:

  1.  I-80 Wreck
  2.  Credit card troubles (Maggie Carter)
  3.  Trilegiant closes
  4.  Medical malpractice
  5.  Threatening letters
  6.  Lopez killed, one sentenced
  7.  Election 2004
  8.  Annexation ruling
  9.  Pokes win Las Vegas Bowl
10.  Water restrictions

Not many of the same stories made both
lists.  Channel 5 obviously considers it-
self a statewide broadcaster - which it isn’t.
Their No. 9 choice is bizarre.  What match
did the governor get in the mail?  And, did
I miss something (I confess to seldom
watching Channel 5)?  What were the
McCormick assaults?  The wolf lawsuit
hardly affects their market area; nor does
the Laramie smoking ban; Kevin Meenan
was the Natrona County district attorney;
and the elk died near Rawlins.

So, how were those major Channel 5
stores in 2004?

For Channel 5 to not consider a story al-
leging city employee dishonesty - and city
elected officials credit card abuse - de-
fies reason.  It wasn’t among their Top 20
local stories.  Ignorance is bliss, I guess.

At least the television station did consider
the repeal of term limits among the major
stories of 2004.  The newspaper didn’t.

In spite of 77% of Wyoming voters voting
in favor of term limits in 1992 and the
Wyoming Supreme Court rejecting that
referendum, the WT-E didn’t think that
was a Top 10 story in 2004.  Go figure.

Well, these things are subjective and view-
ers and readers can decide for themselves
who is right and who is wrong.  What is
important or not depends on whose ox is
being gored.  The fake letter received by
the daily paper was big news - in their
minds, at least.  Because it was them.

The Cheyenne Herald is published bi-
weekly and we cannot cover in the same
way they can (Channel 5 and WT-E) sto-
ries like the I-80 pileup.  It was an Albany
County accident and victims were taken
to Ivinson Memorial Hospital in Laramie.

The Herald wrote regarding the accident
when the local daily newspaper refused
to print an obituary for two victims of the
pileup because the obit didn’t come
through “normal channels.”  In other
words, a funeral home.  Survivors wanted
the obituaries of the mother and son who
lost their lives in the wreck printed so
Cheyenne readers would know of a Sat-
urday memorial in Rock River.  The WT-
E refused, UNLESS the survivors pro-
vided them “a page one story.”  The fam-
ily offered to pay.  The WT-E still refused.
The family took the obit to Trader’s and it
was published as an ad in a shopper.  It
was also printed in the Casper Star-Tri-
bune but few Laramie County residents
get that newspaper and the victims had
links to Cheyenne and Laramie County.

More recently, the WT-E repeated printed
the obituaries of a husband and wife who
jointly committed suicide.  Those obits
presumably were received via the mail,
not through normal channels.

Consistency is not the WT-E’s strength.

A previous issue of the Herald mentioned
some stories we covered during the first
couple months of 2004.  Here are more,
beginning in the second quarter:

We disclosed that a ballyhooed private
expansion was being greatly aided with
public money - your money.   An Oregon
company which sponsors its own golf tour-
nament was provided $675,000 in public
money for its Cheyenne expansion.

Considerable coverage was given to the
issue of the term limits approved by vot-
ers in 1992 and taken away by two legis-
lators action in 2004.  They were eerily
silent until their time was up.

Even before the Supreme Court struck
down term limits because they were en-
acted by statute instead of a constitutional
amendment, the Herald reported that
Representative Becket Hinckley would
sponsor legislation to revive them if the
Supreme Court did as many expected.  He
has done as much in this session.

It was disclosed that the City of Cheyenne
continued to have problems with their
handling of CDBG funds, according to the
city audit.  The same issue (April 19)
pointed out that the city sent seven repre-
sentatives to Washington, D.C., to pick up
an insignificant award.

Our extensive coverage of tort reform re-
ported on a local case of medical malprac-
tice.  The Cheyenne Herald, from the out-
set, opposed the deprivation of constitu-
tional rights that the supporters of Amend-
ment D sought at the last election.

Jimmy Valdez has always contended that
mayor Jack Spiker arranged for him to be
paid for a final month of city council ser-
vice - after he left office.  No one told him
that he was not entitled to be paid until he
was to reassume office as an appointment
to finish the uncompleted term of Tom
Scherr.   Once again, we pointed out that
the city had lost all three of their three ille-
gally annexed properties.  And, even
though the daily newspaper continued to
support the illegal acts, the courts did not.

In the May 3 issue, we were first to dis-
close that Jim Woods had sold four-plex
units as “condos” that had been approved
to be built on a single lot, and that he was
proposing another controversial develop-
ment which would later successfully be
challenged by neighbors.  When changes
were made much later in the year, coun-
cilmen Patrick Collins and Tom Segrave
opposed the neighbors and aligned them-
selves with the controversial developer.

In a follow-up story about the misuse of
public money to send a bunch of city
elected officials and employees to Wash-
ington, D.C., a story revealed that the “Pre-
serve America” program was to
“Recognize(s) exceptional efforts to use
cultural and natural resources to promote
tourism, revitalize the community, create
jobs, and educate the public.”

The recognition was for making the old
UP depot into a tavern and public agency
offices.  Hardly the intent of the program.

Even before the filing deadline for city of-
fices, the Herald predicted that the mayor
and WT-E would partner up for the cam-
paign.  Which they did.  As an insider of
the 2000 campaign, I disclosed how Jack
Spiker had surrendered his independence
and integrity in an effort to be accepted
and praised by the WT-E.  The payback
has been reciprocated and the WT-E was
an unpaid but effective campaign partner
in 2004.  The “Odd Couple” continues to
operate in tandem.  For access to scoops,
the daily newspaper provides only posi-
tive coverage to city government.  Daily,
they practice the greatest breach of jour-
nalistic ethics.  They sleep with targets.

Inaccuracies in the city budget were
pointed out in the same issue.  A review
of the spending and revenue projections
for the upcoming year showed they would
not come true.  This administration has
adopted a practice of underestimating the
true spending and transfer money during
the year to cover the spending.  The mayor
has bragged that he has always presented
a balanced budget, while not also telling
voters that he was required to.  He also
did not share with them that for fiscal year
2005, he had to use almost $1.9 million
of one-time state funds to balance the
city’s budget.

This budget included a new spending
item.  In order to provide even more of a
raise to many city employees, the mayor
adopted a “longevity” bonus.  Later in the
fiscal year, the governing body would la-
ment the unavailability of funds for other
uses and said they would be unable to
pay the normal Christmas gifts to employ-
ees.  That is what the longevity bonus was
to be - it would have been duplicative to
also pay Christmas bonuses.

June brought the story about an argument
by a representative of the Wyoming De-
partment of Education that “there is no
logic or law which would require the State
Board to consider the best interests of the
pupils, school district, or community ...”
So the State Board would not get involved
in the unwise and unnecessary closing of
the Albin junior and senior high schools.

Later, on the same subject, Judge Ed
Grant ruled that a 4-4 tie vote did not sat-
isfy the “majority vote” required to deny
the charter school application of the Albin
community.  State statute 21-3-105  reads:
“No action of the board of trustees
shall be valid unless such action shall
receive the approval of a majority of
the members elected to the board of
trustees.”  A Cheyenne attorney who
wanted to replace Barbara Cubin in Wash-
ington continues to believe that a 4-4 vote
is a majority and has appealed the deci-
sion of Judge Grant.

Several state legislators ignored the will
of the voters and sought office beyond the
12 years (from the 1992 vote, not from
the date some assumed office) 77% of
Wyoming voters supported.  Hank Coe,
Gerald Geis, Bob Peck and Charles Scott
(all with more than 12 years) in the Sen-
ate and Pete Anderson, Ross Diercks, Jim
Hageman and Frank Philps in the House,
all were automatically returned to the of-
fice they sought.

Will any of the above contribute mightily
during this session of the Wyoming Leg-
islature?  How much of a drop-off would
there be with a younger, more energetic
person elected?  Notice that all those who
considered themselves irreplaceable are
men.

There were so many stories of interest and
importance in Cheyenne and the state
during 2004 that even publishing bi-
weekly, the Cheyenne Herald cannot re-
view them in limited space.  The review
will continue in the next issue.


